Spam?!

spam-bigInternetul este un mediu prietenos si plin de oportunităti. Eu, de exemplu, primesc în fiecare zi câteva sute de mesaje prin e-mail. Sunt atât de multe, încât nu pot răspunde, din nefericire, decât la o mică parte. Din cauza asta, sunt convins că am ratat ocazii extraordinare. Primesc mesaje de la oameni de bine din diferite colturi ale lumii (în special din Nigeria), care vor să-mi dea sume importante de bani, doar să îi ajut cu un transfer bancar – oare câte milioane de dolari am pierdut până acum? Diferite bănci sau institutii financiare au grijă ca banii mei să fie protejati, trimitându-mi regulat invitatii ca sa-mi verific contul – nu am avut niciodată conturi la ele, dar mă bucur să văd atâta grijă. Am câstigat numeroase trageri la sorti, dar nu am cerut premiile – se vede treaba că sunt foarte norocos. Fete frumoase îmi scriu că le-ar plăcea să vorbim pe videochat – nu stiu cum de n-au si ele un prieten, dar eu nu mă bag, că mă omoară nevastă-mea. Primesc si sugestii pentru îmbunătătirea unei anumite părti anatomice – cred că vreo „fostă” s-a plâns de ceva, ciudat este însă că niciuna nu mi s-a arătat nemultumită.

Lăsând gluma la o parte, toate astea sunt, într-un fel sau altul, manipulări ieftine. Este însă uimitor cât de multi reactionează, perpetuând si încurajând dezvoltarea acestui tip de publicitate, uneori chiar de excrocherie. Dacă nimeni nu ar reactiona, probabil că spamul ar dispărea de la sine. Mult mai grave mi se par însă manipulările prin mass-media. Se practică o vânătoare din ce în ce mai sofisticată, de găsire si atingere a coardelor sensibile, care vibrează la primul cuvânt. Fă-l pe om să creadă că, la nevoie, tu îi vei da bani pentru a iesi din necaz si te va pune la dreapta lui Hristos, chiar dacă esti un hot. Arată-i un dusman, potential sau imaginar, si va deveni „osteanul” tău, chiar si în alte scopuri, complet diferite. Fă-l să simtă că si tu simti frustrările lui, apoi refulează-le în public, înjurând si amenintând ca „un dur”, si vei deveni un „purtător de drapel”, cu multi partizani. Manipulatorii nu merită admiratia nimănui, dimpotrivă. Iar cei care le intră în joc au partea lor de vină, chiar si cu circumstanta naivitătii.

Articol editorial de Lucian Velea
Preluare din revista „Răspândacul” Nr. 0708/30.10.2007
(sursa: AICI)

