Revelion în Maramureş

După revelionul de anul trecut la Lugoj, nici prin gând nu-mi trecea că anul acesta voi petrece schimbarea anilor într-un ţinut superb al scumpei noastre patrii. Aşadar, m-am dezvăluit din titlu. Dacă stau bine să mă gândesc revelioanele din ultimii 4 ani le-am petrecut cu grupuri diferite de cunoscuţi printre care şi prieteni. Eram într-o vreme când timp de 2-3 revelioane le petreceam tot cu acelaşi grup de prieteni şi cunoscuţi.

Cum am ajuns să petrec revelu’ tocmai în Maramureş şi cu alt grup faţă de cei din anii trecuţi care –după cum am spus- erau persoane diferite? Ideea s-a născut pe la sfârşitul lunii noiembrie când ne despărţeam de ieşirea ce am făcut-o la Poiana Mărului. Acolo ne-am simţit aşa de bine împreună încât vroiam să ne revedem cât mai curând cu altă ocaziune. La începutul lunii decembrie existau mai multe variante: la Herculane dar era confuz, la Timişoara la cineva în apartament, la Comloşu-Mare şi în Maramureş. După vreo câteva zile de “reflexie” gazda din Maramureş, Paula ne-a reinvitat la Ieud. Ea e de loc de acolo, dar este studentă la Timişoara şi participase la Poiana Mărului. Văzând că invitaţia se reînnoieşte din partea ei, chit că pentru fiecare era destul de departe locaţia, ideea a fost bine primită  şi eram de acord. Şi pe mine mă înnebunea ideea de a vizita Maramureşul şi mai ales de revelion. Am mai fost în Maramu’ doar odată, acu doi ani şi tare mult mi-a plăcut. Şi acu’ a fost excelent.

Pe 30 dimineaţa, după o lungă călătorie pe timp de noapte, eram în Ieud. S-a venit şi plecat în două grupe. Aş putea spune că a fost o grupă avantajată şi alta dezavantajată. Cei avantajaţi au stat din 30 decembrie dimineaţa până în 2 ianuarie seara iar cei dezavantajaţi au sosit în 31 dimineaţa şi pe 1 seara au plecat. Eu am intrat în categoria de mijloc şi cred că eram singurul: am stat din 30 dimineaţa până în 1 seara. Cei dezavantajaţi erau condiţionaţi desigur de faptul că au avut alte obligaţii începând cu data de 2, şi în 30 înainte.

Repet şi va mai exista acest risc: a fost frumos chiar dacă drumul a fost lung, am “gustat” o felie bună din obiceiurile şi felul de a fi al oamenilor de acolo, am admirat arhitectura şi … altele. Am avut parte şi de zăpadă însă nu era proaspătă. Avusesem noroc că nu se topise toată şi aceasta dădea încă un farmec aparte peisajului. Am reuşit să mergem şi la săniuş. Gazda a fost de nota 10 o spun fără exagerări. Am avut condiţii de invidiat şi cu mâncarea ne-am descurcat excelent. Deşi oboseala mă cam ajunge căci mi s-a adunat de dinainte de Crăciun, nu regret deloc alegerea făcută de a mă deplasa la Maramu’. Pe lângă toate acestea, ca şi amator de fotografie, am avut potenţial de cadre şi cât am avut dispoziţie am tot apăsat pe “trăgaciul” camerei foto.

Altceva ce mi-a rămas plăcut în gând este faptul că oamenii pe-acolo au rămas mai ataşaţi de credinţă şi de Biserică. Pe 1 ianuarie uliţele erau pline de enoriaşi care se îndreptau spre biserici (ortodoxă, greco-catolică). La greco-catolici unde am fost noi, deşi subsolul bisericii este imens, era plin până la intrare. Pot spune că aşa ceva nici n-am mai pomenit la sat. Înainte de a veni la slujbă nu înţelegeam de ce greco-catolicii de aici îşi ridică o aşa biserică mare, dar după slujbă m-am lămurit.

În prima zi, am vizitat muzeul din Ieud unde sunt două case vechi tradiţionale vorba aia, “de la mama lor şi cu tot tacâmul”, am fost la biserica din deal aflată în cimitir, iar în ultima zi am prins scenetele de crăciun.

La plecare am fost uşor trist că se terminase un vis frumos, dar materializat, plus că drumul ce trebuia parcurs înapoi tot pe vremea nopţii mă menţinea într-o stare de disconfort, dar măcar nu am plecat singur. Îmi doream să mai fi stat, dar pe 2 dimineaţa trebuia să fiu la datorie la Lugoj, unde am ajuns cu bine chiar dis-de-dimineaţă.

În final nu pot decât să-i mulţumesc lui Paula pentru invitaţia făcută şi cred că fiecare din cei care au participat a rămas cu o amintire plăcută a acestui revel.

Mai jos un album foto.

Revelion 2009 în Maramureş
2 gânduri despre „Revelion în Maramureş

Lasă un răspuns

