Aniversare 1.000 de ani

Am fost, a fost superb, s-a terminat. Unde am fost? La Alba-Iulia la un simpozion al arhiviştilor, bibliotecarilor şi muzeologilor ecleziastici organizat de Arhiepiscopia Romano-Catolică în cadrul jubileului aniversării a 1.000 de ani de când a fost înființată Arhidieceza lor de către St. Ştefan. Au fost două zile pline, obositoare dar a fost foarte fain. Organizarea excelentă, mulţi participanţi, majoritatea din Ungaria. Pentru mine a fost mai nasol că nu ştiu maghiară şi eram în super minoritate. Sesiunile de comunicări susţinute în limba maghiară erau traduse şi în limba română, şi viceversa. Cei pe care-i cunoşteam cel mai bine era cei cu care de fapt am şi venit o bună bucată de drum: colegul meu din Timişoara Claudiu şi ulterior l-am cunoscut mai bine şi pe colegul lui de serviciu, Ioji baci 🙂 cum îmi place să-i spun.

În prima zi pe lângă participarea la sesiunile de comunicări am vizitat câteva obiective din oraş. Am fost la un centru de restaurare cărţi vechi apoi la Arhiepiscopie unde am vizitat arhiva (impresionant de mare) şi câteva camere din incinta Arhiepiscopiei. Am vizitat apoi expoziția milenară care era deschisă tot în palatul arhiepiscopal, am fost în Catedrală (Sf. Mihail) şi apoi la renumita  bibliotecă Batthyaneum.

A doua zi am avut “excursie de studii şi de documentare”, deci plecare pe teren. Am vizitat mai întâi biserica reformată din comuna Ighiu (Jud. Alba), apoi am vizitat ansamblul bisericii evanghelice fortificate din Cricău (Jud. Alba) a cărei datare este din sec XIII. Am mers apoi la Aiud unde am vizitat colegiul Bethlen Gábor mai precis biblioteca documentară şi muzeul de ştiinţe naturale. După prânz am mers în Jud. Hunedoara unde am vizitat mai întâi Castelul Corvineştilor din Hunedoara, Biserica de la Densuş şi Biserica reformată de la Sântamaria Orlea (sec. XIII). Desigur am făcut multe fotografii la care lucrez acum şi pe care o să le puteţi vedea în curând. Ne-am întors epuizaţi de oboseală dar mulţumiţi de ceea ce am văzut. Noaptea am şi plecat spre casă şi aşa am mai câştigat niţeluş de timp.

Da, mi-a plăcut atât pentru vizitele făcute cât şi pentru faptul că ne-am simţit bine şi organizatorii (Rita, Anna-Mária, Pr. Küsi şi câţiva teologi de la seminar) care au fost aproape de noi ca de altfel de toată lumea chiar dacă au fost aproape 200.Mă bucur că am reuşit să-mi fac legături noi cu ceilalţi din breaslă (arhivişti, bibliotecari şi muzeologi ecleziastici) din ţară în special căci neştiind maghiară nu am reuşit şi cu cei din Ungaria. A fost o experienţă frumoasă care m-a ajutat să văd că se poate şi că nu sunt singur sau singuri (mă refer sub aspectul contactelor căci cu Timişoara ţin legătura frecvent).

P.S.: am scris o relatare mai oficială despre eveniment AICI, şi pe lângă relatare mai găsiţi şi un album foto AICI cu foto-uri făcute de mine.

Lasă un răspuns

