Emisiune la radio despre fotografie (2014)

Emisiune la postul local de radio Nova FM Lugoj  – 19 iunie 2014

Realizator: Andrada Flopsy

1. Cum a început pasiunea ta?

Cred că e o uşoară moştenire şi când spun „uşoară” mă refer la tatăl meu care în tinereţile lui pe când era în armata şi-a cumpărat din fosta URSS (actuala Ucraina de azi) un aparat micuţ dar drăguţ şi foarte popular la vremea aceea: era un SMENA 8. Avem cu el făcute mai multe poze de familie dar nu neapărat artistică şi doar cu valoare sentimentală.

Pe când eram copil … mă atrăgea puţin ideea de fotografie dar foarte de departe. Prin liceu m-am lovit de prima etapă dar fără să conştientizez neapărat că e hobby: simţeam nevoia să am imortalizate cadrele de amintire, cele care le faci atunci când mergi undeva, sau pozele de grup astea de genul „io la mare”, „io la munte”

Apropo de acest gen de fotografie fac o mică paranteză şi vă citesc o mică frază din cartea „Înot Sincron – un dialog între fotografii Voicu Bojan şi Sorin Şerban”

„Cosmin (Bumbuţ) are dreptate când spune că e mare lucru sinceritatea în fotografie. Deşi cu ani în urmă râdeam de ele, acum prefer înzecit fotografiile de tip „iola” („io la mare”, „io la Paris” etc.) încadrate prost, neclare şi eventual făcute cu bliţul, fată de imaginile forţate: portrete aşezate în contralumină, peisaje cu semnificaţii filozofice (drum şerpuit = destin, copac pe deal = singurătate), nuduri cât mai contorsionate, femeie voluptoasă cu sânii goi şi voaluri vaporoase împrejurul taliei intrând în apă şi multe asemenea clişee. Prefer snapshot-urile pentru simplul fapt că sunt sincere şi servesc onest scopului pentru care au fost create. De fiecare dată când vorbim despre artă, despre fotografia bună şi despre fotografii buni, vorbim despre creativitate şi despre a pune ceva bun din noi (ce frumos sună „adaos la fiinţa”), autentic în ceea ce facem. Există creativitate (putem să punem ceva din fiinţa noastră) într-o fotografie, dincolo de sinceritatea absolutăt Dacă m-ar întreba cineva, în acest moment, care sunt ingredientele fotografiilor bune, le-aş condensa în două cuvinte: sinceritate şi acceptare (a fotografului). Nu ştiu ce voi răspunde mâine sau peste zece ani” Voicu Bejan şi Sorin şerban – Înot sincron.

Momentul de când am început să conştientizez faptul că încep să fiu pasionat de fotografie şi să simt acel „a face poze şi altfel decât cele de amintire” a fost prin 2004 când mi-am scos la vânzare calculatorul şi am primit o ofertă pe el un aparat digital. Era o săpuniera simplă de 2.1 mp dar la vremea aia era mai mult decât binevenită. Din anul acela mi-am zis că mă voi deschide mai mult către fotografie dar încă nu aveam un orizont aşa lărgit. Mulţi ani am lucrat din punct de vedere tehnic cu aparate simple pentru a-mi verifica constantă pasiunii şi pentru a-mi forma ochiul, mâna.

2. Ce faci pentru pasiunea ta? Intenţionezi să faci ceva mai mult din ea?

Ce fac pentru pasiunea mea? În primul rând încerc să dedic timp -fie el şi putin- zilnic, iar a te dedica nu înseamnă doar a apăsa pe buton şi a face poze într-una. Înseamnă, a studia alte portofolii, a citi lectura în domeniu atât din punct de vedere tehnic cât şi artistic. Înseamnă a ieşi, a studia un pic ceea ce te înconjoară şi apoi a reveni pregătit în intenţia de a fotografia cu un anumit scop, mesaj. Mai înseamnă chiar a prelucra dacă ai ocazia fotografii vechi prin scanare, de a observa stilurile de pe atunci.

„Dacă vrei să faci ceva cu adevărat interesant ca fotograf trebuie să exersezi zilnic, întocmai ca un muzician. Dar asta nu înseamnă neapărat că trebuie să faci fotografii în fiecare zi, cât să îţi dezvolţi un exerciţiu zilnic al privirii”. David Bayles

Da, intenţionez să fac ceva mai mult din pasiunea mea.

Încă nu pot spune că am planuri ideale, dar deja încă lucrez, studiez şi încă mai îmi caut un stil prin care cineva să mă recunoască în fotografiile ce le fac. Apoi odată definit acest lucru, voi putea vedea mai bine şi în ce tip de fotografie mă încadrez cel mai bine, la modul profesionist.

Momentan nu mă văd a fi constant fotograf de evenimente gen nunţi, botezuri, sau de a face portrete. Asta nu înseamnă că n-aş putea face concesii, dar încă nu mă atrage această zonă. Să zicem că mai am de lucrat puţin la acest aspect.

Deocamdată sunt încadrat într-o nişă constantă prin faptul că fotografiez la evenimentele Episcopiei Greco-Catolice de Lugoj care se desfăşoară atât în Lugoj cât şi într-un teritoriu destul de vast pe cuprinsul judeţelor Timiş, Caras, Hunedoara, Alba şi Arad. Deşi aici se impune să fii punctual în cadre, de regulă în albumele mele foto vei găsi şi poze nu aşa de oficioase, adică imagini luate dintr-un anumit unghi, sau fotografierea unor anumite portrete sau detalii, care te scot pentru moment din eveniment şi te duc cu gândul la pulsul locului, la o anumită emoţie sau stare în general de bine. Sunt acele poze pe care oricând le-aş putea rupe din context şi plasa la general.

3. Ce simţi când fotografiezi?

În primul rând deconectare, apoi bucuria că am ocazia să surprind cadrul respectiv şi prin el să transmit o anumită emoţie. Bucuria de a putea comunica vizual.

Fotografia este percepţia mea asupra lumii care mă înconjoară. Mie îmi place să fac instantanee, nu să aranjez din timp decoruri.

„Oare în ce măsură mă mai pot baza pe inima mea – barometru de carne al unei constante instabilităţi atmosferice şi dacă mă încăpăţânez să o iau în continuare drept reper – oare fotografia mea nu va demonstra tocmai aceeași permanentă nesiguranţă? Frumos o spune G. Pinkhassov, un fotograf rus, când încearcă să îşi explice propriile limite: «Ochiul e gustul. Mâna este lucrul în sine, abilitatea tehnică, iar inima este ceva eluziv, inexplicabil, intim şi deopotrivă universal – spiritul creativ»”. Voicu Bejan şi Sorin şerban – Înot sincron.

„Fotografiile – cel puţin bune – vorbesc întotdeauna despre idei; fără idei, fotografiile sunt simple imagini. O imagine lipsită de o idee este la fel de sterilă ca un paragraf lipsit de un gând. Este la fel de uşor să faci o fotografie fără conţinut precum este să scrii o propoziţie care nu spune nimic. Amândouă sunt comune, amândouă prevalente şi amândouă nefolositoare. Nu vreau să spun că fotografiile sunt simple ilustrări şi nici că fotografia este subjugată filozofiei. Nu diminuez rolul fotografiei prin aceste afirmaţii, ci încerc să ilustrez un principiu care poate fi util fotografilor. Ce sunt aceste idei, asumpţii, povesti şi gânduri care conferă sens imaginilor noastre?” – Brooks Jensen: despre fotografie, cu dragoste.

4. Dacă ai avut ceva proiecte legate de fotografie până acum?

Da, am avut, aş începe cu expoziţiile care nu sunt aşa de multe: sunt două comune şi una personală,

– prima din cele comune a fost la Orăştie în toamna anului 2011 în cadrul Colocviului “Alternativele televiziunii” – dl Dan Orghici

– a doua comună s-a desfăşurat recent la Ulm în Germania şi am participat cu poze privind Promovarea proiectului de Renovare a Bazilicii Maria Radna. Asta a fost în cadrul Întâlnirii şvabilor Dunăreni (1 sau 8 iunie, de Rusalii).

– prima expoziţie personală a fost la Reşita într-un loc neconvenţional, o cafenea unde am participat cu tema „Brebu Nou: arhitectură, oameni, peisaje”

Am avut diferite participări cu fotografii la apariţia mai multor cărţi scrise de Episcopul Alexandru Mesian. Un proiect foto în curs de derulare e ediţia a treia cu pictura Catedralei Greco-Catolice din Lugoj, carte-album pentru care am făcut multe fotografii.

Alte proiecte foto sunt majoritatea online şi l-aş aminti doar pe cel de pe Facebook I LOVE LUGOJ care este o exprimare vizuală a Lugojului în fotografii. Un fel de Lugoj Optimist

Am lăsat la urma blogul personal de fotografie: http://www.fotoraimi.wordpress.com şi pagina de pe Facebook: care se numeşte IUBESC FOTOGRAFIA

5. Ai ceva în plan pentru viitor?

Încă nu am nişte planuri prea diferite faţă de ceea ce fac azi, pentru că încă mai cercetez anumite nişe cu care să mă regăsesc în fotografie. Momentan merg în principal şi în continuare pe linia actuală de fotograf al evenimentelor Episcopiei dar şi acesta devine un proiect mare căci s-au adunat ani şi multe fotografii şi probabil că se va lăsa cu vreo expoziţie sau album foto, poate fi şi o carte, pot izvorî mai multe de aici. În rest rămâne să vedem în ce direcţie apuc.

„Oricine poate face fotografii, dar, din decentă, nu toată lumea ar trebui să-şi ataşeze titlul de „fotograf”. Fotografia nu poate fi abordată doar de dragul de a declanşa şi a înregistra imagini. Fotografia este un act de iubire pe care îl împarţi cu ai tăi şi o reverenţă pe care i-o faci lui Dumnezeu. Fotografia trebuie să fie ca o carte bună, ca un zbor, ca o simfonie”. Emanuel Tânjală – Jurnalul unui fotograf.

6. Importanţa unui hobby

Cred că e util şi necesar ca fiecare dintre noi să avem câte o pasiune un hobby pentru că asta poate fi una din micile sau mările noastre fericiri. Mici dacă explorăm acel hobby mai puţin şi mari dacă-l explorăm mai mult, sau chiar îl integrăm în modul nostru de viaţă, ajungând să ne şi hrănim din el atât spiritual cât şi existenţial.

Există câteva diferenţe care fac totul între ideea de a avea idealuri în hobby-ul pe care-l practici şi succesul scontat. Acestea sunt: încrederea în tine, curajul, perseverenţă şi capacitatea de a fi mereu creativ şi deschis la nou. Cu aceste ingrediente cred că te poţi plasa destul de bine orice ai face.

DE FINAL

„De multe ori, percepem fotografia ca pe un lucru neapărat serios şi o privim cu un soi de încruntare băţoasă. Lucrurile trebuie să pară dramatice, grele, să te pună pe gânduri, ba chiar să te înspăimânte pe alocuri. Uităm, de multe ori, că frumuseţea fotografiei stă într-o joacă – cu aparatul, cu butoanele, cu lumina, cu subiectele, cu lumea, în cele din urmă” V. Bojan – O varză fotogenică

Lasă un răspuns

