Ce alegeri! Ce rezultat!

S-a mai domolit valul alegerilor, postările pe reţelele sociale îşi reiau cursul firesc. Ne reîntoarcem la clipuri banale, comice, poze cu animăluţe, check-in-uri sau selfie-uri. Ca simplu cetăţean şi fost blogger mai entuziast odinioară, simt nevoia să scriu ceva, orice pe această temă, dar nu e uşor să-ţi faci puţin loc printre multe articole, analize, studii şi picanterii despre turul II al acestor alegeri. Aşa că … am avut puţintică răbdare şi acum parcă-mi cade mai bine să aştern nişte gânduri simple.

Au fost doi candidaţi la care ţara s-a cam împărţit pe zone între ei. Eu de regulă sunt apolitic, nu am urmărit de-a lungul vremii toate mişcările în politică pentru că nu m-au atras. Poate ca şi cultură generală trebuia să fiu mai atent să-mi pot face o idee, dar nu m-a atras şi gata. Totuşi când vine vorba de alegeri prezidenţiale şi de primar, ridic sprânceana, ciulesc urechile, adică mă interesează un pic. Din 1992 încoace am tot fost pe fază când era campania electorală pentru alegerea preşedintelui. Ei, la aceste alegeri prezidenţiale am fost mai atent decât în trecut şi asta poate datorită faptului că online-ul n-a fost nicidecum ocolit de campanie. Foarte bine! Am intrat în “jocul” consumatorului de informaţie, dar nu oricum ci mai rezervat. Am urmărit şi ce zic unii şi ce zic alţii, apoi am ales. La început mi se derulau priviri sceptice şi dezamăgiri de genu: “iară ne duc ăştia cu preşu, iar ne mint aşa de frumos”. Ok, mergem mai departe. Am observat că în online un candidat independent a avut o campanie electorală de nota 10. Mi-a plăcut mult felul cum a fost promovat candidatul şi mi-au plăcut oamenii care s-au adunat în jurul acestuia, dar hai să nu mă mai ascund şi să folosesc genul feminin. Hmm, dar să iasă un preşedinte femeie în România, cred că e prematur, nu ştiu cât suntem de pregătiţi. Turul I a trecut şi în cursă au rămas ca de obicei numai doi. Distantă era între ei şi cel care câştigase turul I, părea favorit şi în turul II. Au fost două săptămâni interesante cu o campanie care mi s-a părut uşor agresivă. A, nu mi-au plăcut cozile din diaspora. Premierul a spus că va face în aşa fel încât în turul II să rezolve problema. Chiar îl credeam 50%. Mi-am impus să fiu naiv “doar aşa”.

În dimineaţa turului II, o zi obişnuită de duminică, m-am trezit devreme să mă pregătesc pentru biserică şi votare. Am dat un ochi şi pe Facebook, acest drog online şi deja văd la o prietenă din Germania cum de dimineaţă de la 6.45 e ditamai coada. La acea secţie s-a şi prelungit programul de vot din câte am înţeles. Ies din casă şi încep să regret că nu mi-am luat ceva pe cap. Bătea un vânt iute venit dintr-odată. Înainte cu o zi fusese frumos, cald am apucat să mai şi alerg la stadion, acum era belea de frig şi asta din cauza vântului. În drum spre secţia de votare câteva din bannere cu candidatul PSD-ului răsturnate de vânt. Măi să fie! … Am scos cel mai purtat aparat de poze din buzunar, adică telefonul şi am tras vreo câteva cadre să le am de amintire şi am mers mai departe ocolind prejudecata “da ce să însemne doborâtul bannerelor astea oare?”. Până spre după masă era o oarecare linişte după care a început “vântul-valul” prezenţei la urne. Prezenţa la vot a devenit masivă pentru că de acolo din online, tinerii s-au mobilizat şi s-au dus să-şi exercite dreptul. Pe la prânz vorbeam pe Instagram cu o fată din Bucureşti care îmi spunea că nu va vota. Ei, deja spre seară mi-a scris că a fost şi urma să meargă la proteste în Piaţa Universităţii. N-am mai întrebat-o ce a determinat-o să-şi schimbe aşa atitudinea. Mă bucurasem că în turul I votase ca şi mine, doar că eu am decis să merg şi în turul II la vot. Deci un exemplu de cetăţean nehotărât care s-a dus la vot nu din simpatie şi nici din “băsism”. Tind să cred că fetei puţin îi şi pasă de politică, dar valul din online a fost cam mare. Credeaţi că Facebook-ul şi Instagramul sunt doar pentru comicării şi pisicuţe? Iată PU-TE-REA reţelelor sociale unde se perindă mulţi! Se creează imediat comunităţi iar mesajul se transmite mai eficient. Poate vă amintiţi de revoluţia Twitter de acum câţiva ani din Republica Moldova sau în Egipt ori protestele de anu’ trecut de la noi legate de Roşia Montană care au răbufnit din online. Ei, asta e generaţia social media către care dacă nu ştii să vii cum trebuie cu informaţia, pierzi şi pierzi rapid. Câteva ore ale zilei de 16 noiembrie, au răsturnat o construcţie mediatică bine pusă la punct via TV. Social Media devine o armă puternică pentru popor atunci când au loc astfel de evenimente. În rest, este inofensivă cu glumiţe, cu pierderi de timp, ne arătăm ce facem, cum gândim (dacă gândim) şi pe unde călătorim căci ne-a prea intrat în reflex.  Eu cred că dacă nu era acest val din online, Klaus Werner Iohannis nu ar fi câștigat pentru că pe partea de TV, treaba era bine pusă la punct.

Acum că s-a terminat tot acest “mare meci” în care unii au sărbătorit iar alţii au fost trişti, cred că ne putem reîntoarce la ale noastre, iar ei la ale lor. Lucrul bine făcut ne poate uni şi face mândri că suntem români, dar tind să vorbesc prea idealist. Dacă alţii au votat pentru ca să nu iasă contracandidatul, eu am cam votat persoana, felul de a fi care începe să-mi placă momentan. În spatele amândurora sunt fel şi fel de oameni dar genul meu a fost unul dintre ei sorry. Cu amândoi nicidecum nu puteam vota în mod valid. Pentru că nu am votat din ură faţă de celălalt, pot privi cu respect pe cel care nu a votat ca mine dar dacă a votat din convingerea pe care şi-a făcut-o şi nu din anumite presiuni şi interese atunci e ok. Îşi are personalitatea lui şi nu e prost cum se vehicula chiar de ambele părţi că cine a votat cu X-ulescu e tâmp sau manelist. Tâmp să fie ăla care a primit pomana electorală sau căruia i-a spus primarul sau dl. Părinte cu cine să voteze fără ca el să-şi facă puţin timp să-i “cunoască” pe candidaţi (pe cei doi cel puţin), încât să-şi formeze o minimă impresie AIA A LUI!

Sper “aşa în naivitatea mea la faza asta”, ca noul preşedinte să facă cumva şi să demonstreze aşa venind de la sine şi celor care nu l-au votat că e un om potrivit pentru ţară. 

2014-11-16 08.44.13

Lasă un răspuns

