Expoziţie colectivă de fotografie la Lugoj

Îmi propusesem pe anul acesta cel puţin o expoziţie foto, fie ea colectivă sau personală. Poate e prea puţin dar este ceva, acum în acest moment, pentru nivelul în care consider eu că mă găsesc cu această pasiune. Încă nu sunt aşa de obişnuit cu atmosfera vernisajelor de expoziţie foto, dar experienţa te învaţă puţin câte puţin şi deja pot spune că cele trei expoziţii pe care le-am avut au contat, fiecare în felul ei pentru a mă mai obişnui cu acest mod de a-mi prezenta şi promova pasiunea. Expoziţia foto e cel mai clasic mod în a-ţi expune din ceea ce ai în bagajul tău de imagini, fie ele pe o anumită temă sau în general. Acest tip de prezentare e mult (mult, muuult) mai vechi decât expoziţiile în online pe care le facem la ce oră vrem şi de regulă foarte simplu, încărcând câte un album foto, pe Facebook sau, mă rog, prin altă parte. Azi, spre deosebire de trecut, te poţi face mai uşor cunoscut, prin online, dacă ştii cum să foloseşti aceste canale social-media (dacă ai aşa un pic de PR propriu, măcar de cultură generală).

Joi, 2 aprilie, 2015, tocmai am avut cea de a treia expoziţie foto, de data asta colectivă, împreună cu încă cinci artişti fotografi: doi din Timişoara şi trei din Lugoj. Culmea, e prima mea expoziţie foto în oraşul natal. În 2011 am expus tot într-un cadru comun la Orăştie la invitaţia d-lui Dan Orghici, scriitor, editor de publicaţii dar şi un pasionat care face multe chestii culturale faine pentru Orăştie. Din 2011 până în 2014 am luat o pauză cam neprogramată. În 2014, Radu-Mircea Crăciun (un bun prieten din liceu) m-a invitat să fac prima expoziţie personală într-un cadru neconvenţional, la “Berlin Cafe” în Reşiţa. Participarea D-lui Erwin Ţigla, promotor al culturii germane în România şi Banatul Montan, editor, bibliotecar și membru al Uniunii Scriitorilor din România care a răspuns invitaţiei mele de a ţine un cuvânt în cadrul vernisajului, a cântărit mult. Nu vă spun mai multe acum, dar în curând este posibil ca “pe terenul dumnealui”  la Biblioteca Judeţeană „Paul Iorgovici” – secţia germană „Alexander Tietz” (Reşiţa) să fac cu plăcere o expoziţie personală pe (o) temă religioasă.

Cum am ajuns să expun la English Pub? Trebuie să recunosc că văzând de-a lungul vremii cum se naşte în cadrul acestui spaţiu neconvenţional, un veritabil colţ de cultură cu lansări de carte, concerte cu formaţii bune, vernisaje de expoziţie foto şi de pictură, plus alte tipuri de seri culturale, m-am gândit cum ar fi ca “într-o zi” să expun aici. A fost un gând foarte scurt pe care l-am părăsit imediat căci mi se părea ciudat să mă autoinvit şi mi-am zis că mai lucrez la pasiunea mea pentru foto şi dacă pozele mele vor plăcea, sigur va apărea cumva această invitaţie. M-am bucurat să constat că lucrurile au mers exact în direcţia asta şi că anu’ trecut la puţin timp, după expoziţia de la Reşiţa, am şi avut o discuţie cu dl. Dan Haica, patronul “English Pub” care mi-a lansat invitaţia de a expune într-un cadru colectiv alături de fotografi de valoare din Lugoj şi din Timişoara.  Iniţial, (ca un copil speriat) l-am luat pe “nu” în braţe, gândindu-mă la tot felul de “avioane” adică de nu ştiu ce costuri şi alte chestii organizatorice plus emoţiile acelea că prea intram în centrul atenţiei, lucru cu care nu întotdeauna mă împac. Dan, m-a simţit şi foarte frumos a ştiut să mă determine ca să nu cad pradă acestor “prejudecăţi” … a pus problema aşa de fain, încât a reuşit să-mi demonteze gândurile de teamă (vorba aia, teamă de ce?) şi să încerc a expune.


Valentina Saroşi a prins perfect momentul discuţiei noastre privind invitaţia de a expune pe viitor la English Pub

Discuţia noastră s-a terminat cu faptul că am acceptat şi deja eram mai încrezător. Materiale foto aveam de unde alege, dar urma stabilirea unei date a evenimentului în aşa fel încât să poată participa şi ceilalţi 5 artişti fotografi. Deşi am vorbit de anu’ trecut, evenimentul a avut loc de-abia în primăvara acestui an, adică pe 2 aprilie şi a fost superb. Mă așteptam să fie fain căci am văzut că serile de cultură de la “English Pub” sunt o reuşită şi participă lume destul de bună din oraş. E o idee faină că există acest tip de manifestare culturală care azi, în spatii neconvenţionale, prinde mai bine, parcă se reinventează. Am participat cu 12 lucrări pe teme: peisaj rural şi urban, arhitectură, portrete, natură şi instantanee.

Cu cine am mai expus?

1. Fotografii timişoreni:

Dan Buruleanu este membru al Asociaţiei Artiştilor Fotografi din 1983 iar în anii următori a urmat cursuri de diaporamă, realizând spectacole şi fiind distins cu premii naţionale şi internaţionale. Este membru al Federaţiei Internaţionale de Artă Fotografică AFIAP iar în 1997 a fost inclus în „Encyclopedie Internationale des Photographes”, apărut în Elveţia. A realizat imagini la spectacole de teatru şi operă, a fost profesor de fotografie la Universitatea Politehnica Timişoara şi este membru fondator al Asociaţiei Timişorene de Fotografie, înfiinţată în 2012. Dan Buruleanu este, totodată, grafician heraldist atestat de Comisia Naţională de Heraldică a Academiei Române. În urmă cu doi ani, fotografia sa „Domul înfrunzit” a fost selectată printre cele mai frumoase o sută de fotografii din România. A avut 11 expoziţii personale de fotografie şi altele de grup, a editat albume fotografice despre Timişoara şi judeţul Timiş, precum şi a mai multor localităţi din judeţ.

Valentina Saroşi a mai expus la English Pub anu’ trecut, lucrări pe tema “Artişti – coşari”. Alte expoziții: Palatul de Artă din Arad, Bastionul Theresia din Timişoara, Casa Adam Muller Guttenbrunn, Librăria “Cărtureşti” de la Iulius Mall, Centrul Comercial “Bega”, dar şi în spaţii neconvenţionale, precum Eric’s Cafee House din Timişoara sau Galeria „Millenium” din Baia Mare. Are la activ un portofoliu impresionant din cele mai diverse domenii, de la fotojurnalism la fotografie de artă şi copertă de carte.

Lucian Ionică, directorul TVR Timişoara, este realizatorul primei emisiuni de televiziune dedicată artei fotografice difuzate pe TVR Timişoara şi TVR3 şi intitulată „Foto Show”. Nu a putut ajunge la vernisaj dar lucrările lui sunt incluse în această expoziţie colectivă.

2. Fotografii lugojeni (înafară de mine):

Alexandru Baranyai este un artist fotograf cu mare experienţă în domeniu, a lucrat în special în presă şi la televiziunea locală. Are la activ nenumărate fotografii de artă, studii, portrete, peisaje urbane din Lugoj şi este unul dintre pasionaţii de istoria foto a oraşului. A recondiţionat numeroase instantanee, unele dintre ele unice, cu Lugojul de epocă, precum şi fotografii cu valoare etnografică şi artistică.

Arnold Hetzl care spune că a avut prima sa expoziţie foto, e un pasionat în domeniu de multă vreme şi are un ochi sensibil de frumos pentru instantanee, street photo şi nu în ultimul rând peisagistică; are lucrări ce merită cu prisosinţă locul într-o expoziţie de profil.

Închei pe scurt cu mulţumiri şi menţionez că ordinea e aleatorie. Mulţumesc Dl. Dan Haica pentru invitaţie care nu a fost una simplă formală ci una cu suflet şi din convingere. Mulţumesc lui Adi de la Printpress Timişoara; mulţumesc tatălui meu pentru ajutor la o bună parte din lucrări; mulţumesc lui Alin frizeru pentru bestiala freză care a fost remarcată şi apreciată; mulţumesc fostei mele profesoare de română din liceu, Simona Avram care (din vina mea) am luat-o pe nepregătite cu rugămintea de a ţine un discurs în deschiderea vernisajului, dar acest lucru nu s-a simţit pentru că e o profesionistă când vine vorba de prezentări şi cultură în general; mulţumesc celor care au fost alături de mine la vernisaj şi mulţumesc tuturor celor care au apreciat lucrările mele din cadrul acestui eveniment.

Expoziţia este deschisă zilnic la “English Pub” (jos la Blocul Poştei) până în data de 2 mai 2015.

 

2 gânduri despre „Expoziţie colectivă de fotografie la Lugoj

  1. Mulțumesc Cristi pt tot (încurajări, art …) Las ca mai sunt ocazii. În plus,lucrările rămân expuse luna asta

Lasă un răspuns

