Expoziţie personală de fotografie în cadrul unei lansări de carte

O să încep cu … primăvara anului trecut pentru că se leagă aşa de fain. La sfârşitul lunii mai, 2014 am avut prima expoziţie personală de fotografie la Reşiţa. Evenimentul nu mai cuprindea nimic altceva înafară de expoziţia mea. Fiind o expoziţie despre arhitectura rurală şi oamenii unui sat nemţesc, Brebu-Nou, l-am invitat pe Dl. Erwin Ţigla, preşedinte al Forumului Democratic al Germanilor din jud. Caraş-Severin, să vorbească în cadrul expoziţiei. A acceptat invitaţia cu bucurie şi deşi era o zi ploioasă în care lumea nu prea s-a înghesuit să vină la vernisaj, dumnealui nu numai că a venit, dar a vorbit super-fain şi s-a simţit bine alături de noi. Întotdeauna e un prilej de bucurie atunci când reuşim să bifăm, mai ales în această lume consumeristă, câte o picătură de cultură, aducând-o din convenţional în neconvenţional, pentru că expoziţia a avut loc într-o cafenea (fostul Berlin Cafe).

Ulterior, am păstrat o frumoasă legătură cu Dl. Erwin Ţigla şi pe la începutul acestui an mi-a lansat invitaţia de a face o nouă expoziţie personală fotografică pe o temă la alegere. Pe atunci nu ştiam sigur când şi dacă expoziţia comună de fotografie de la Lugoj va avea loc anul acesta la English pub. Mă gândeam că cel puţin o expunere foto pe anul acesta voi avea ocazia să bifez, dar tema încă n-o stabilisem. Încet-încet timpul a trecut, tocmai apăruse o carte la care am lucrat destul de mult; o carte-document despre Sanctuarul Marian de la Scăiuş care cuprinde articole, fotografii (în mare majoritate făcute de mine), relatări, reportaje, mărturii despre evenimentele ce au avut loc la Scăiuş în decursul anului 2014 care a fost decretat “Anul Maicii Domnului de la Scăiuş” în Eparhia de Lugoj, cu ocazia jubileului de 80 de ani al lăcrimării unei icoane a Maicii Domnului în vechea biserică. În decursul anului trecut în timp ce făceam aceste fotografii, visam la o zi în care, cumva să le “concretizez” în sensul apariţiei unei cărţi sau măcar a realizării unei expoziţii fotografice. Până la urmă s-au întâmplat amândouă lucruri. Cartea, al cărei autor este PS Alexandru Mesian, Episcop de Lugoj, a apărut în primăvara acestui an. Invitaţia D-lui Erwin prindea contur şi atunci a apărut şi tema viitoarei expoziţii personale: o temă religioasă, bisericească de promovare a unui sanctuar marian greco-catolic: sanctuarul “Maica Domnului, Apărătoarea Noastră” de la Scăiuş. Fotografii aveam de unde alege, deja existau cu desăvârşire în carte în jur de 90 de poze. Dintre acestea iniţial mă gândisem la 10 poze, dar mi-am zis: Raimi, nu e expoziţie colectivă ci personală, trebuie să urci numărul imaginilor. L-am urcat la 20 dar aveam mai multe fotografii frumoase la care nu puteam renunţa. După îndelungi alegeri din 90 de poze, am reuşit cu greu să mă opresc la 30. Trebuie să existe un număr final şi doar de mine depinde acest lucru. Iaca primele 30 intră în expoziţie, iar restul sunt oricum în carte. Am ales o variantă de expoziţie mai “simplă” dar care ulterior a arătat foarte fain prin simplitatea ei. Mă refer “simplu” la faptul că nu am înrămat fotografiile ci le-am aplicat pe o hârtie uşor groasă de carton iar dedesubtul fotografiei am aşezat câte o explicaţie pentru fiecare. Arătau deja foarte bine, dar panourile pe care au fost aplicate, le-au pus şi mai în valoare. Mă aşteptam să-mi placă dar când am intrat pe uşă, efectiv am rămas copleşit de bucurie cât de bine arată în sală. Ţin să spun că organizarea a fost excelentă, Dl. Erwin a prevăzut toate detaliile ca în ziua expoziţiei să putem prezenta cu calm evenimentul. Lucrările foto am reuşit să le trimit înainte cu câteva zile iar d-na Sarlotte Rîca le-a aşezat cu calm pe panou. Îi mulţumesc şi în scris pentru efort şi pentru faptul că le-a aranjat aşa de fain, ţinând cond de ordinea propusă de mine.

_DSC2992

În ziua vernisajului, marţi, 2 iunie, alături de PS Alexandru şi de mine, au luat parte: Mons. Angelo, Vicar General al Eparhiei de Lugoj, pr. Nicolae Tutaş, protopop de Reşiţa, d-ra Clara Maria Constantin, managerul Bibliotecii Județeane „Paul Iorgovici” Caras-Severin – locul unde a avut loc evenimentul – credincioşi greco-catolici din Reşiţa şi alte personalităţi. Moderatorul întâlnirii a fost dl. Erwin. Ca la orice eveniment în care sunt implicat, a venit şi momentul speech-ului, moment pe care din raţiuni personale îl detest sau na, îl văd ca pe un “rău necesar” care trebuie bifat pentru public. De această dată … ceva s-a întâmplat şi nu eram prea în apele mele (o uşoară durere de cap mă bântuia din când în când). Aveam în faţă, foile pregătite fără de care parcă mi-ai lua vederea şi glasul şi nu aş mai putea face nimic, dar mai aveam în sală însăşi expoziţia. Deci două ingrediente. Na Raimi, ce alegi? În primele secunde am ales foile dar încet-încet mi-am dat seama – întocmai ca cineva care dintr-odată care nu mai are nevoie de cârje – că nu am neapărată nevoie de a mă tot uita în foile alea. Am luat ochii de pe ele şi mi-am îndreptat cu încredere spre fotografii. Pregătit eram pe acest subiect, har Domnului! Ce se poate întâmpla în momentul în care te simţi pregătit şi ai imaginile făcute de tine în faţa ta? S-a întâmplat ceva plăcut: am început să vorbesc mai liber şi tot mai liber, lucru cam străin mie până atunci dar acum “eram acasă” privind această temă. Mi-am dat seama că dacă am în faţa mea ceva axat pe vizual şi cunosc tema, pot să fiu mult mai în largul meu şi să reuşesc să transmit în sfârşit şi prin vorbă, ceea ce pot face mai lejer prin scris dar mai ales prin fotografie. Simţeam cum de data aceasta cuvintele, propoziţiile mele în sfârşit au gravitaţie, au greutatea intonării şi capacitatea de a capta o atenţie sinceră, fermă şi frumoasă spre public. Pentru mine chestia asta, a fost bucuria zilei. Eram în faţa unei dorinţe împlinite, legat de acest proiect de documentare foto al Sanctuarului Marian de la Scăiuş. Munca de mai bine de un an se concretiza într-un eveniment frumos: o expoziţie bogată fotografică în cadrul unei lansări de carte ce vine în strânsă legătură cu aceste fotografii. Spuneam mai sus că cele 30 de fotografii sunt cu Sanctuarul Marian de la Scăiuş. Dintre ele câteva sunt luate şi în afara Scăiuşului, datorită icoanei care în decursul anului trecut a fost purtată în pelerinaj prin parohiile Eparhiei de Lugoj. Am avut ocazia să ajung în peste jumătate din aceste parohii şi aveam poze frumoase care meritau expuse.

_DSC3010

Evenimentul, fireşte a trecut frumos. De acum rămâne o amintire frumoasă şi un gând concretizat, care mai poate continua şi cu alte ocazii. Aceste fotografii vor reveni la Lugoj şi cu siguranţă se vor mai putea expune. Mă apropii de finalul acestei postări şi nu pot să închei fără a aşterne în scris nişte mulţumiri sincere: mai întâi PS Alexandru, care a fost de-acord să expun în cadrul lansării cărţii sale, dar nu numai atât. Datorită dumnealui, am avut posibilitatea ca anul trecut să realizez aceste fotografii. Mulţumiri deosebite d-lui Erwin Ţigla care cu atenţie şi măiestrie încă de la începutul anului mi-a propus să fac o expoziţie fotografică la Reşiţa, îi mulţumesc pentru buna organizare a evenimentului. Tot la partea de organizare ţin să-i mulţumesc d-nei Sarlotte Rîca, căci datorită ei, expoziţia a arătat aşa de bine aşezată pe aceste panouri albastre frumoase. Cu ea am ţinut legătura în privinţa aceasta ca pentru ziua evenimentului să nu ne lovim de “stresul” organizării lor în acel moment. Mulţumesc publicului care a venit, normal nu numai pentru expoziție dar fiind prezenţi, au avut-o în faţa ochilor. Nu în ultimul rând îi mulţumesc d-nei ziarist Ramona Băluţescu, de la Timişoara care mi-a făcut nişte fotografii super. Ea, alături de dl. Erwin şi de mine suntem cele trei surse fotografice de la care voi puteţi vedea cum a fost la acest eveniment. Desigur nu au fotografiat doar aceste trei surse ci o să mai amintesc ca un plăcut bonus, încă două: Dl. Mihele Bogdan Andrei şi D-na Elena Ştefănescu.

Sper ca prin această expoziţie fotografică să fi trezit o oarecare curiozitate despre fenomenul Scăiuş. Mai multe detalii despre Maria-Scăiuş puteţi găsi pe site-ul sanctuarului: www.mariascaius.com

Un album foto de la eveniment găsiţi AICI.

Afis Resita var1

Lasă un răspuns

